Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “sterven en verrijzen”

Mooi Programma in Heiloo
nieuws - maandag, 1 april 2024
Op tweede Paasdag was ik voor de heilige Mis in de Bedevaartskapel van het Heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood. We hoorden in de eerste lezing de toespraak van Petrus op het Pinksterfeest. Die bedevaartplaats heeft een bijzondere week voor de boeg: Vrijdagavond komen de relieken van Bernadette er tot Maandagavond 8 april. En komende zondag is er de Nederlandstalige viering van de barmhartigheid (de Engelstalige is in de kathedraal). Trouwens, op die tweede Paasdag was in Heiloo ook de landelijke ontmoeting van de Katholieke Indonesische gemeenschap. Wat gaat er gebeuren?



Vijfde zondag in de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 17 maart 2024
Het jongerenprogramma van de Stille Omgang was dit jaar in de O.L. Vrouwekerk aan de Keizersgracht in Amsterdam. De kerk heeft aanpalend een mooie, grote zaal en is groot genoeg om alle jongeren te kunnen bevatten. En gelukkig waren er velen gekomen...



De liefde is de kern. Maar wat is liefde?
overweging_preek - zaterdag, 28 oktober 2023
Op zaterdag 28 oktober vierden we in de Sint Martinuskerk in Bovenkarspel de priesterwijding van Wim Zürlohe in een feestelijke viering. In de homilie van de H. Mis stonden we natuurlijk stil bij het priesterschap en de betekenis van de Eucharistie. Want wat vieren we dan eigenlijk?



Gebedsdag 'Vrouwe van alle volkeren'
artikel_maria - zondag, 4 juni 2023
Tijdens de gebedsdag van de Vrouwe en Moeder van alle volkeren die dit jaar in het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo werd gehouden, heb ik een lezing gegeven over Maria als Middelares. Die lezing is hieronder weer gegeven.



Sacramentsprocessie in Amsterdam
overweging_preek - zondag, 19 juni 2022
Zondag 19 juni was het eindelijk weer mogelijk: de sacramentsprocessie in Amsterdam trok uit na een feestelijke hoogmis in de O.L. Vrouwe (Moeder Gods-)kerk aan de Keizersgracht in Amsterdam. De processie had een bijzonder tintje doordat de Syrisch-Orthodoxe aartsbisschop erbij was, op de dag waarop zijn gemeenschap de Armeense genocide herdacht.



Mariavespers in de kathedraal met capella sine nomine
overweging_preek - zondag, 20 februari 2022
Zondagmiddag 20 februari werd in de Haarlemse kathedraal een Mariavespers gehouden, gezongen door de Capella sine nomine onder leiding van Jo Louppen, ter viering van 100 jaar Huis voor de Pelgrim. Maar waarom zou je eigenlijk op bedevaart gaan?



Alle nieuwste berichten en mededelingen
nieuws - maandag, 20 december 2021
Met ingang van vrijdag 25 februari vervallen voor de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en het mondkapjesadvies bij verplaatsingen door de kerk. De maatregelen voor het uitreiken van de communie worden versoepeld. Tongcommunie is toegestaan.



Diakenwijding in Bovenkarspel
overweging_preek - maandag, 5 april 2021
Op tweede Paasdag vond in Bovenkarspel de diakenwijding plaats van Wim Zurlohe die ook als diaken in West-Friesland Zuid Oost werkzaam zal blijven. In een prachtig met bloemen versierde H. Martinuskerk vond de wijding plaats, natuurlijk met alle beperkingen qua aantal aanwezigen, qua afstanden enzovoorts die bij deze Corona-tijd 'normaal' zijn.



Witte Donderdag in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 1 april 2021
Witte Donderdag vierden we in de Kathedraal met kapelaan Teun Warnaar, diaken Philip Weijers, acolieten van de kathedraal en seminaristen die dienden. Het is een bijzondere avond: met Jezus zijn we in de zaal van het laatste Avondmaal en aan het eind van de viering vergezellen we Hem naar de Hof van Olijven.



Leven met ups en downs - Hoe kun je het dragen?
overweging_preek - zondag, 21 februari 2021
Deze zondag was de TV-mis vanuit de kathedraal in Haarlem, ook wel 'koepelkathedraal' genoemd. Tevoren werd het geloofsgesprek uitgezonden dat Leo Fijen met me had gehouden.



geschiedenis, ontwikkeling van de leer, betekenis en bijbelse achtergrond
artikel_maria - dinsdag, 8 december 2020
Op het hoogfeest van de onbevlekte ontvangenis van Maria heb ik in het museum Ons' Lieve Heer op Solder als afsluiting van de presentatie "Lieve Maria", rond het Maria-beeld uit rond 1700 van het musem, onderstaande lezing gehouden over de onbevlekte ontvangenis van Maria.



Juan Andrés is priester in Westfriesland
overweging_preek - zondag, 13 september 2020
Zondagmiddag 13 september werd in de Sint Bavo-kathedraal opnieuw een priesterwijding gevierd: Juan Andrés Correa del Rio werd priester. Hij komt uit Chili en is al elf jaar in Nederland. Als diaken is hij werkzaam in de regio van Wervershoof.



nieuws - zaterdag, 11 april 2020
Van harte wens ik U allen een zalig en gezegend Paasfeest toe. De Heer is verrezen!



Oliewijding in de kathedraal
overweging_preek - woensdag, 8 april 2020
Woensdagavond 8 april is in de kathedraal van het bisdom Haarlem-Amsterdam de Chrisma-Mis gevierd, maar zonder de beloften van de priesters, die er vanwege de buitengewone tijden niet bij konden zijn. Wel werden de heilige Oliën gewijd en waren velen met de viering verbonden door de live-stream.



Feestjaar in de Waterkant
nieuws - donderdag, 30 januari 2020
Op 30 januari was ik in Wognum waar dit jaar een feestjaar wordt gevierd: diaken Bert Glorie wordt tot priester gewijd en pastoor Nico Knol viert zijn 25 jarig priesterfeest. Ik was er om te spreken over de toekomst van de kerk en de kerk van de toekomst.



Bidweek voor de Eenheid
overweging_preek - zondag, 19 januari 2020
In de bidweek voor de eenheid van de christenen was ik voor de viering van de Eucharistie in de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam, waar de Gemeenschap van Sant’ Egidio is. Voor de eerste keer was de TV-Mis uit deze kerk. Dat was even spannend: In deze kerk is normaal nooit een Eucharistieviering in de ochtenduren, maar aan het eind van de middag. Zouden er nu wel mensen komen?



Een gezegend Paastriduüm!
overweging_bezinning - woensdag, 17 april 2019
Van harte wens ik U allen een gezegend Paastriduüm, de dagen van het lijden, sterven en verrijzen van de Heer. Vrouwen en mannen zijn de Heer nabij in deze dagen, Maria is één van hen. En over het algemeen doen de vrouwen het beter dan de mannen...



Nieuwjaarsdag, Hoogfeest van Maria moeder van God
overweging_preek - dinsdag, 1 januari 2019
Nogmaals wens ik aan iedereen die dit leest van harte een zalig en gezegend nieuwjaar! Op nieuwjaarsdag heb ik de heilige Mis gevierd bij de zusters van Casa Carmeli, ja inderdaad, die van ‘Bad habits, holy orders’. Na de Eucharistie hebben we nog even wat nagepraat over hun ervaringen. Van oud op nieuw hadden we 2019 ingeluid in de kathedraal met gebed en klokgelui



Allerzielen in de Obrechtkerk
overweging_preek - vrijdag, 2 november 2018
Op de dag van Allerzielen is er weemoed, gemis, verdriet, maar ook geloof en hoop en verbondenheid. We rouwen en vieren ons geloof in het eeuwig leven. Deze avond was ik in de O.L. Vrouw van de H. Rozenkrans (Obrechtkerk) in Amsterdam, waar het Obrechtkoor o.l.v. Luc Löwenthal het Requiem van Gabriel Fauré zong.



Mag je een teken vragen?
nieuws - dinsdag, 16 oktober 2018
Maandagavond 15 oktober was ik op bezoek in het Redemptoris Mater seminarie om de staf en seminaristen te ontmoeten en met hen de Eucharistie te vieren. Maar eerst zijn we naar de Led-verlchting en de zonnepanelen gaan kijken...



In de H. Cunerakerk in Nibbixwoud
overweging_preek - zondag, 14 oktober 2018
Zondag 14 oktober was ik in de H. Cunerakerk in Nibbix­woud, onderdeel van de Emmausparochie. Daar werd deze zondag aalmoezienier Paul Vlaar gepresenteerd die in deze regio gaat assisteren. Samen met hem en met pastoor Fred Deen hebben we de Eucharistie gevierd met prachtige zang van het Cunerakoor.



Grote opkomst voor vrijwilligersdag in Heiloo
overweging_preek - zaterdag, 13 oktober 2018
Zaterdag 13 oktober vond in het Diocesaan centrum bij Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo de vrijwilligersdag van het bisdom plaats. De opkomst overtrof de verwach­tingen, waardoor er de nodige aanpassingen hadden moeten plaatsvinden. Een luxe probleem en zulk soort problemen hebben we graag! Het was een geslaagde dag, mede door de inspirerende lezing van Leo Fijen.



Het uur van Jezus
overweging_preek - zondag, 18 maart 2018
La Vie in Zeewolde is een begrip geworden. Het is een RK Centrum dat mensen helpt door geestelijke begeleiding een nieuw leven in te gaan en om meer zichzelf te worden. Eenmaal per maand is er ’s middags een H. Mis op zondag en deze zondag was ik er om het centrum te bezoeken en de Eucharistie te vieren.



Twee parochianen onderscheiden
overweging_preek - zondag, 25 juni 2017
Op zondag 25 juni werd in Halfweg het nieuwe kerkgebouw gezegend. Twee parochianen kregen de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice en een volwassene ontving het doopsel en vormsel. Alle reden dus voor een feestelijke dag!



Lijden behoort tot ons leven
overweging_bezinning - woensdag, 22 maart 2017
Op woensdag 22 maart was ik ’s avonds in de St. Dionysiusparochie in Heerhugowaard waar ik een lezing heb gehouden over het lijden, dat voor ons mensen ergens een ondoorgrondelijk mysterie blijft. Toch heb ik geprobeerd er iets over te zeggen.



nieuws - zondag, 18 september 2016
Zondag is een dag om naar de kerk te gaan. Maar waarom zou je dat doen? En waarom moet je per se naar een Eucharistieviering? Soms spreekt een gebedsviering toch veel meer aan, zeker als die wat vrijer gestalte krijgt, en daar misschien juist mooie muziek wordt gemaakt?



Op het Hoogfeest van het Heilig Hart
overweging_bezinning - vrijdag, 3 juni 2016
Op het hoogfeest van het Heilig Hart vieren en gedenken we Jezus’ barmhartige liefde voor ons. Op woensdag 1 juni heb ik in ’s Hertogenbosch de volgende lezing gehouden voor het Apostolaat van Eerherstel.



overweging_bezinning - donderdag, 5 mei 2016
Donderdag 5 mei vieren we Hemelvaartsdag: Jezus neemt afscheid van Zijn leerlingen, Zijn leven op aarde is voorbij of moeten we zeggen: het gaat door op een andere wijze?



Pasen
overweging_preek - zondag, 27 maart 2016
Op Paaszondag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in de parochie­kerk van Nieuw Vennep, waarbij het Mitswa ritmisch koor heeft gezongen. Daarna was ik voor de Eucharistie en de maaltijd met de mensen van de straat bij de zusters Missionarissen van de Naastenliefde. Daar hebben we de vier medezusters herdacht die onlangs in Jemen vanwege hun geloof op gruwelijke wijze door IS zijn vermoord.



Overwegingen over de Kerk 8
overweging_preek - zondag, 8 november 2015
Op 8 december 2015 is het vijfitg jaar geleden dat het tweede Vaticaans concilie werd afgesloten; bij die gelegenheid zal het heilig Jaar van de barmhartigheid worden geopend. Hieronder volgt het laatste deel van een serie overwegingen over het meeste belangrijke document van dit concilie. Het laatste gedeelte van de dogmatische constitutie over de Kerk, Lumen Gentium, gaat over Maria en haar rol in de heilsgeschiedenis als Moeder van Barmhartigheid.



Nieuwe Richtlijnen van Congregatie voor de Religieuzen
nieuws - woensdag, 15 juli 2015
Op woensdag 15 juli was ik aanwezig bij de Algemene Vergadering (kapittel) van de Vrouwen van Bethanië waar ik de keuze van het nieuwe bestuur heb voorgezeten en de H. Eucharistie heb mogen vieren. De Vrouwen van Bethanië is een diocesaan diocesaan religieus instituut van het bisdom Haarlem-Amsterdam, één van de stichtingen van de legendarische pater Jacques van Ginneken s.J.



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 2 april 2015
In de heilige Engelmundus­kerk in Driehuis heb ik de Witte Donderdag­plechtig­heid mogen vieren. Witte Donderdag is de dag van de instelling van de heilige Eucharistie en het priester­schap en van de voetwassing. Een gelegen­heid om in te gaan op de betekenis van de Eucharistie­viering voor onze spiritua­liteit en waar Eucharistie vieren méér of anders is dan de heilige communie ontvangen.



Derde zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 8 maart 2015
Op deze derde zondag van de veertigdagentijd wijst Jezus naar Zijn lichaam als de ware tempel. Dat lichaam van Christus zijn wij. Meer dan de tempel van steen tellen de geestelijke tempel en de levende stenen... Deze zondag bezocht ik de H. Maria Magdalena parochie in 't Kalf in Zaandam om er de heilige Eucharistie te vieren.



2e Zondag in de Veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 1 maart 2015
Op de tweede zondag van de veertigdagentijd was ik in de St. Bonifatiusparochie in Zaandam, omdat pastoor André Goedhart voor een operatie in het ziekenhuis verblijft. Het gaat hem gelukkig goed, nu moet hij revalideren. De gemeenschap kerkt op dit moment in een nabijgelegen protestantse kerk, omdat de eigen kerk niet bruikbaar is en nu in afwachting is van de restauratie van de vloer.



Lezing gehouden tijdens de conferentiedag van “La Vie ”
overweging_bezinning - maandag, 23 februari 2015
Het overkomt iedere mens: lijden behoort bij het leven en soms wordt het leven overheerst door dat lijden. Het is een grote beproeving, ook van het geloof van mensen. In het programma “Adieu God?” is regelmatig te horen dat mensen zijn “afgehaakt”, kerk en geloof vaarwel hebben gezegd omdat zij niet kunnen geloven dat er een (goede) God bestaat terwijl er zoveel lijden is. Sommigen van de mensen die daar werden geïnterviewd hadden zelf iets meegemaakt dat zij onbegrijpelijk vonden en onverteerbaar: waarom was hun dit overkomen als er een God bestaat?



De Heer is verrezen! Pasen 2014
overweging_preek - zondag, 20 april 2014
Van harte wens ik ieder die dit leest een zalig en gezegend Paasfeest in de vreugde om de verrijzenis van de Heer die ons leven betekenis geeft en het heeft gemaakt tot een voorportaal van iets veel mooiers.



Palmzondag - “Waar ligt je schat?”
overweging_preek - zondag, 13 april 2014
Op Palmzondag wordt wereldwijd in de katholieke Kerk een Jongerendag gevierd, die paus Franciscus dit jaar onder het thema “Zalig de armen van geest” stelde. Ook in het bisdom Haarlem-Amsterdam is deze dag gevierd met een jongeren-eucharistieviering in de Sint Josephkerk in Haarlem en een programma bij Binnensteeds en het oecumenische Stem in de Stad, centra voor opvang van daklozen en andere mensen in nood.



Jaarlijkse hernieuwing van toewijding aan Maria
overweging_bezinning - zondag, 23 maart 2014
Op zondagmiddag 23 maart kwamen de leden van het Legioen van Maria van Amsterdam bijeen voor de jaarlijkse Acies-viering, waarin de legionairs hun toewijding aan Maria vernieuwen. Eén voor één kwamen zo'n zestig leden naar voren om deze toewijding persoonlijk uit te spreken voor Maria en met de hand op het Vexillum (standaard of veldteken) als symbool van de geestelijke strijd en de bescherming van Maria. Tijdens de gebedsdienst, voor het Lof dat in de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Keizersgracht in Amsterdam plaatsvond, heb ik de volgende overweging over de toewijding uitgesproken.



overweging_preek - zondag, 23 maart 2014
In de nacht van 22 op 23 maart kwamen vele duizenden gelovigen traditiegetrouw naar Amsterdam om de Stille Omgang te houden: een pelgrimstocht in stil gebed door het centrum van Amsterdam ter gedachtenis aan een Eucharistisch wonder dat in het jaar 1345 plaatsvond: het mirakel van Amsterdam.



kathedrale basiliek van Sint Bavo
overweging_preek - maandag, 1 juli 2013
Een van de mooie dingen in ons bisdom is de kathedrale koorschool Deze zondag werden aan het begin van de pontificale Mis de nieuwe leden geinstalleerd (kinderen van groep 5) en werd afscheid genomen van de jongens en meisjes van groep acht.



overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2013
De plechtigheid van Witte Donderdag heb ik dit jaar in Lutjebroek gevierd, waarover ik op de basisschool al leerde vanwege de heldhaftige zouaaf Pieter J. Jong die daarvandaan komt. Lutjebroek heeft een mooie Neogothische kerk (zie foto) en onder meer een goed herenkoor dat de viering verzorgde. Daarbij heb ik onderstaande homilie gehouden.



heilige Mis en preek in de Sint Adelbertabdij
overweging_preek - zaterdag, 8 december 2012
Op het hoogfeest van de onbevlekte ontvangenis van Maria was ik in de Sint Adelbertabdij in ons bisdom, een klooster met een zeer rijke en oude traditie, om daar met de monniken en de aanwezige gelovigen de heilige Eucharistie te vieren. Daarbij heb ik de volgende homilie gehouden.



Maria Tenhemelopneming in Kortenbos
overweging_preek - vrijdag, 17 augustus 2012
Op het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming mocht ik de heilige Mis vieren in de basiliek van Kortenbos, een bedevaartsoord ter ere van Maria, "behoudenis der kranken". Docent en staflid van De Tiltenberg, Dr. J. Vijgen, is uit de parochie van deze basiliek afkomstig en we hadden de plaats eerder bezocht onder meer eens met de seminaristen. Bovendien is het bedevaartsoord ontstaan in dezelfde tijd als dat van Haastrecht ter ere van Maria ter Weghe, waar ik pastoor ben geweest.



Lezing op de gebedsdag in Amsterdam
nieuws - zondag, 27 mei 2012
Hieronder volgt de lezing die ik heb gehouden over de medewerking van Maria aan de verlossing en de betekenis van een mogelijk dogma waarin die medewerking onder woorden wordt gebracht onder de titels die daarvoor worden voorgesteld van "medeverlosseres, middelares en voorspreekster". De lezing vond plaats op de gebedsdag van de Vrouwe van alle volkeren waarvoor op het Pinksterfeest zo'n 900 mensen naar Amsterdam waren gekomen.



Bavocantorij en Kathedrale koor in Goede week
nieuws - maandag, 2 april 2012
Op zondag 25 maart was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo om het passieconcert bij te wonen van het Winchester College Chapel Choir en onze eigen Bavo cantorij. Twee koren van hoog niveau! In deze Goede Week nu we het lijden, sterven en verrijzen van onze Heer Jezus Christus mogen vieren en gedenken, is er voor de koren van onze kathedraal heel wat te doen. Zo zingt de Bavocantorij - naast alle plechtigheden - op Goede Vrijdag de Donkere Metten, 's avonds om 21.30 uur.



begin van de veertigdagentijd
overweging_preek - maandag, 20 februari 2012
Er zijn momenten in ons leven dat God ons heel nabij is en andere momenten dat we ons niet zo door Hem gedragen voelen. Als je in vreugde en vrede bent, als je Onze Lieve Heer dicht bij je weet, als je je dankbaar voelt om alles wat Hij je heeft gegeven, om de weg waarop Hij je heeft geleid, dat Hij je heeft bewaard voor bepaalde moeilijkheden, als dat in je overheerst, dan zal er niet zo gauw een kwaad woord over je lippen komen, dan zullen er vredevolle en vreugdevolle gedachten en woorden uit je hart komen, omdat je hart daar vol van is.